Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Satbox - Satellietforum voor Nederland & België

12-09-2024, 00:47:48

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Schotel afstellen op Astra 3  (gelezen 2467 keer)

Offline Dutch65

• Nieuwe gebruiker
  • *

Schotel afstellen op Astra 3
« Gepost op: 08-02-2016, 10:29:21 »
Ik zou me schotel graag willen afstellen op Astra 3 ipv Astra 1 zodat ik altijd een mooi beeld heb op alle Nederlandse HD kanalen, tenminste dat is me gdachte. Ik woon in Zweden net even boven Stockholm. Ik heb een 85cm schotel met een duo twin LNB en Rebox PVR 8000 en MD Vision HD 400s ontvangers. De schotel is al meer dan 20 jaar oud maar nog heel schoon en als nieuw. De kop heb ik 3 jaar geleden vervangen nadat een ekster me vorige kop had stuk gehakt. De Rebox had zijn kuren met verschillende updates maar is nu toch redelijk stabiel. De MD Vision is een goedkope ontvanger maar geeft een mooi beeld. Reeds meerdere malen hoog op de ladder gestaan tegen het huis om de schotel op de Astra 3 te krijgen. Ten opzichte van de Astra 3 een tikkie naar links op 23.5 graden en dan verder is het zoeken maar ik krijg het maar niet voor elkaar, ook niet met de satfinder. De Astra 1 is een eitje en lukt altijd weer en met de duo kop ietsje scheef glijdt de Astra 3 ook binnen. Ik heb gezocht op dit forum en op andere sites maar overal lees je dat de schotel moet worden afgesteld op de Astra 1. Nu Canaal Digitaal binnenkort de Astra 1 toch gaat verlaten (heb ik ergens gelezen) kan ik net zo goed de schotel op de Astra 3 richten om zo altijd een scherp beeld te krijgen op alle kanalen.

NGC HD - blokkerig (altijd, ligt niet aan het weer)

Vooral NPO1 HD en NPO2 HD maar soms ook andere kanalen - licht schokkend met verlies van geluid.

Ontvangst Astra 1 is Sterkte en Kwaliteit 90% voor beide.  Ontvangst Astra 3 is Sterkte 91% en Kwaliteit 85%. Zou je toch zeggen dat moet genoeg zijn. Een paar jaar geleden had ik altijd een strak scherp beeld zonder storingen (behalve dan tijdens extreem weer).

Ik hoor graag jullie advies. Alvast enorm bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Erwin

Offline satencom

• Nieuwe gebruiker
  • *

Re: Schotel afstellen op Astra 3
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2016, 21:46:47 »
Zet de toeter van de 23.5 in de houder van de schotel, en dan op nieuw uitrichten   

Offline MrSat

• Global Moderator
  • Super Premium gebruiker

Re: Schotel afstellen op Astra 3
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2016, 12:41:38 »
Hallo Dutch65,

Allereerst spelen er een aantal zaken waar je tijdens de installatie aan moet denken!!!

1) plaats als je een DUO (Twin) lnb hebt altijd de ASTRA3 feedhoorn in het midden van de schotel! (ook de goede tip van satencom!) en richt je schotel dus uit op ASTRA3 (disecq 2)
2) een DUO lnb van canal digitaal is geschikt voor een schoteldiameter van ~60 cm. Heb je een grotere schotel dan zul je een DUO LNB moeten hebben die geschikt is voor deze grootte. Dit zijn dus niet de CANALdigitaal DUO lnb's !!!!! Dit heeft er mee te maken dan de openingshoeken toeneemt als je een grotere schotel gebruikt. Deze LNB's zijn gewoon in de vakhandel te verkrijgen. Doe je dit wel heb je grote kans op ontvangst problemen.
3) Zorg er ook voor dat je laatste nieuwe firmware in je ontvangers hebt zitten(te vinden op de websites van de fabrikant/distributeur).  Je gebruikt namelijk ontvangers die niet zijn goedgekeurd door canal digitaal wat de nodige decoderings problemen kan opleveren.
4) zorg voor vrij zicht naar de satelliet. Bomen en hoge gebouwen kunnen het ontvangstsignaal verstoren.
5) Neem een FTA kanaal op de ASTRA3 satelliet om je schotel uit te richten zoals TV Gelderland  of Öcko (Tsjechisch kanaal)    zie :  www.kingofsat.net 

Pagina's: [1]

Archief

Buy this premium domain L8R.ORG