Hi folks,
Ik ben nieuw op dit forum, en hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn probleem.
Mijn vrouw is Chinese, en dus zochten we een oplossing voor Chinese tv te ontvangen.
Ik las dat we CCTV4 (hotbird 13E) en PCNE (Eurobird 28,2E) gelijktijdig konden ontvangen.
Daarom had ik een 5-tal jaren geleden een Technisat Multytenne Twin gekocht, en ook een Arion PVR decoder.
Ik had de schotelantenne zelf kunnen africhten, zodanig dat ik CCTV4 en PCNE kon vinden.
Helaas is mettertijd de schotel niet meer zo stabiel blijven hangen (de bevestigingen meegeleverd door Technisat zijn niet super), en heb ik regelmatig mijn schotel moeten bijstellen. Maar na enkele jaren bleek het me niet meer te lukken om beide zenders gelijktijdig te ontvangen. Het was steeds CCTV4 of PCNE. Nooit meer beide samen.
Onlangs begaf mijn Arion het dan ook nog.
Ik hoopte dat met een nieuwe decoder alles zou opgelost zijn.
Ik heb dan een Venton HD 200S in aanbieding gekocht bij Eurosatshop in Hasselt.
Helaas bood dit ook geen oplossing.
Ik kreeg ofwel CCTV4 ofwel PCNE.
Maar na enkele dagen lag deze decoder ook in de knoop en kreeg ik geen van beide nog...
Ik heb dan beroep gedaan op de "experts" van Eurosatshop (waarover wij allesbehalve tevreden zijn).
Zij hebben bij ons 3 uren gewerkt.
De antenne met stevige hulpstukken goed bevestigd, en betere connectors gebruikt.
En de antenne afgericht met professionele apparatuur op Astra 19,2E.
Helaas ook na deze 3 uren geen oplossing voor CCTV4 + PCNE.
Wel ruim €200 moeten betalen voor het werk zonder gewenst resultaat...
De expert heeft onze decoder dan meegenomen en opnieuw afgesteld bij hen.
Daar zou zouden CCTV4 + PCNE samen wel werken.
Ik wilde dat ze dit dan terug bij ons zouden komen aansluiten, omdat ik vreesde dat het toch bij ons weer zou foutgaan.
Vermits zij dit op de lange baan schoven, en er toch 100% zeker van waren dat het ok was, heb ik zelf maar terug de decoder thuis aangesloten.
En uiteraard, zoals ik al vreesde, kon ik geen CCTV 4 ontvangen.
De expert zei me dat dit aan kwaliteitsverlies van de kabel kon liggen.
Dus heb ik met een losse kabel opnieuw geprobeerd.
Maar de signaalsterkte was niet echt significant beter, en ik kon CCTV4 ook niet pakken.
Volgens hem kan het nu nog aan de LNB kop liggen van de schotelantenne.
Volgens mij echter is de schotelantenne niet goed afgericht om CCTV 4 + PCNE te ontvangen.
Een africhting voor TV Vlaanderen garandeert volgens mij niet altijd ook CCTV 4 (Hotbird) en PCNE (Eurobird) te ontvangen...
Wat ik ook vreemd vind, is dat ik in de antenne instellingen vind dat Astra op 5E de beste ontvangst heeft.
En daarna pas Astra 19,2E, gevolgd door Eurobird 28,2E.
En hotbird heeft een halve balk met gele blokjes. Maar, niet op Freq. 12.149 GHz. Vert. 27.500. Daar is geen ontvangst.
Ik krijg dus wel degelijk Hotbird, en ook CCTV 9, maar niet CCTV 4...
Vreemd is ook dat CCTV 4 helemaal niet voorkomt in de lijst na een zenderscan.
Moet die manueel toegevoegd worden? Hoe?
Ik durf ook niet aan de antenne te prutsen, want dan wijk ik misschien nog verder af...
Heeft iemand een idee hoe ik geholpen kan worden?
Alvast bedankt...
Kurt Swinnen