Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Satbox - Satellietforum voor Nederland & België

06-10-2024, 16:26:12

`

Pagina's: [1]

Auteur Topic: wat nu ?  (gelezen 1643 keer)

Offline henkyboy

• Reguliere gebruiker
  • **

wat nu ?
« Gepost op: 30-12-2008, 12:47:30 »
Goedemorgen allemaal.
Ik ben in het bezit van een Topfield 4000PVR ontvanger. Altijd gedacht dat het uitgangssignaal digitaal was. Dom van mij of niet ? Nu heb ik echter een LCD - Tv gekocht en blijkt het signaal van de scart analoog te zijn. Dus is het beeld niet optimaal. Is er iemand die mij wat tips kan geven. Kan ik de Topfield op de één of andere manier aansluiten op de HDMI ingangen van mijn LCD?
Graag jullie advies:confused:
Groetjes,
               henkyboy

Offline MrSat

• Global Moderator
  • Super Premium gebruiker

wat nu ?
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2008, 13:20:39 »
Citaat van: henkyboy;31885
Goedemorgen allemaal.
Ik ben in het bezit van een Topfield 4000PVR ontvanger. Altijd gedacht dat het uitgangssignaal digitaal was. Dom van mij of niet ? Nu heb ik echter een LCD - Tv gekocht en blijkt het signaal van de scart analoog te zijn. Dus is het beeld niet optimaal. Is er iemand die mij wat tips kan geven. Kan ik de Topfield op de één of andere manier aansluiten op de HDMI ingangen van mijn LCD?
Groetjes,
               henkyboy

Scart is idd analoge overdracht!  maar de ontvangst is wel degelijk digitaal. Afhankelijk van de bandbreedte van deze SAT zender en kwaliteit van de beelden bepaald het uiteindelijke beeldkwaliteit. Dit wordt tegenwoordig SD genoem. Om je kwaliteit te verbeteren is een goede instelling van je schotel echter wel noodzakelijk. (hoeft die nl. minder fouten te corrigeren!) Daarnaast zit er tussen de diverse LCD/Plasma TV's wel degelijk grote verschillen qua kwaliteit!  Een goede tip is om te kijken in je TV menu en te  kijken of je met je beeld instellingen hiet beeld kunt aanpassen cq verbeteren.

Mochten er überhaupt kastjes zijn die het scart signaal kunnen converteren naar een HDMI signaal zal je nauwelijks verschil zien. HD ontvangers hebben ook een HDMI aansluiting maar kunnen ALLLEEN HD uitzendingen in deze SUPER kwaliteit ( max 1366 beeldlijnen) weergeven. De SD zenders (max 720 beeldlijnen) blijven hun eigen "digtale" kwaliteit leveren. FULL HD kwaliteit 1080p is dus NIET mogelijk middels Satelliet / Kabel / Internet IP TV / Digitenne maar ALLEEN met een BlueRay of HD DVD speler met natuurlijk een film opgenomen in deze resolutie!! Hiermee wil ik niet aangeven dat HD via SAT etc. slecht is want het is gewoon prachtig! maar met Blu-Ray we nog een stapje verdergaan in kwaliteit.

Het aantal beeldlijnen die een TV heeft bepaald of een TV een SD - HD Ready of Full HD Toestel is.

Een Pal TV beschikt over minimaal 576 beeldlijnen (720x576) is wat we nu noemen een SD toestel.
Een HD Ready TV moet over minimaal 720 beeldlijnen(1280 X 720) beschikken om HD Ready te zijn(en nog wat eisen, maar deze laat ik even buiten beschouwing)
Een Full HD TV moet over 1080 beeldlijnen beschikken om Full HD genoemd te mogen worden.

Een HD ready TV, deze beschikt vaak niet over de mogelijkheid om een 1080p (een Full HD signal) signaal te verwerken, of te wel de TV kan het niet omrekenen naar de eigen resolutie. Er zijn enkele HD Ready TV's die het wel kunnen, dat is dan mooi meegenomen, maar het beeld zal nooit meer lijnen krijgen dan het toestel zelf heeft, dus dat signaal wordt gedownscaled naar de eigen resolutie. Bij een HD ready TV worden 480i - 480p - 576i en 576p signalen geupscaled naar de eigen resolutie. een HD ready TV kan ook een 1080i signaal verwerken, dat is onder andere ook een eis waar een HD Ready TV aan moet voldoen.

Een Full HD TV heeft gewoon 1080 beeldlijnen(1920 X 1080), die verwerkt gewoon een 1080p signaal.
Alle andere signalen worden bewerkt, geupscaled, naar de eigen resolutie.
« Laatst bewerkt op: 31-12-2008, 00:35:17 door MrSat »

Offline henkyboy

• Reguliere gebruiker
  • **

wat nu ?
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2008, 00:29:44 »
Zeer duidelijk verhaal MrSat !
Een heel ander verhaal trouwens van een paar verkopers van TV. Deze zeiden dat ik het beste een nieuwe ontvanger kan kopen met digitale uitgang. Heeft volgens mij, als ik jouw verhaal goed lees weinig zin.  Ik heb trouwens een Sony-BRavia Full HD aangesloten. Na wat uitproberen vind ik de kwaliteit via een doodgewone coaxkabel nog het beste. Wat ik verder zeer zeker ga doen is mijn schotel opnieuw uitrichten.
Mijn hartelijke dank MrSat voor je hulp.
Met vriendelijke groeten,
                                      henkyboy

Offline MrSat

• Global Moderator

wat nu ?
« Reactie #3 Gepost op: 31-12-2008, 00:32:03 »
Beste Henk,

Dat je kabel signalen beter beeld geven betwijfel ik ??  ;-)

Heb je een wat redelijke scartkabel eraan hangen?   PS laat je niet gek maken doorverkopers van  MONSTER kabels van 50-60 euro maar ik heb het hier over een fatsoenlijke bedrade en afgeschermde scartkabel. Dat ook schelen!

PS het ene Satellietkanaal is ook de andere niet. Dit heeft te maken met de bandbreedte die is gekocht door zo'n zender.    Zijn alle beelden om te huilen??

Offline henkyboy

• Reguliere gebruiker
  • **

wat nu ?
« Reactie #4 Gepost op: 01-01-2009, 10:22:07 »
Die scartkabel heb ik een tijdje MrSat. En waar die vandaan komt?
Las ergens ook iets over een scart naar componentkabel. Schijnt dat dit het beste resultaat oplevert?
En inderdaad zijn niet alle zenders slecht, maar de meeste wel. Met scart althans. Met de coax geeft het beste resultaat tot nu toe.
Trouwens een Voorspoedig en Gezond 2009 toegewenst !
Groetjes,
                henkyboy

Offline guynoels

• Nieuwe gebruiker
  • *

digitaal ontvangen
« Reactie #5 Gepost op: 01-01-2009, 22:07:01 »
Citaat van: henkyboy;31885
Goedemorgen allemaal.
Groetjes,
               henkyboy

hallo beste henkyboy,
daar is helaas niets aan te doen,enkel een nieuwe sat ontvanger voor hdtv met hdmi output is de enige optie.
ben zelf zeer tevreden van topfield 7700hsci.

Offline freak

wat nu ?
« Reactie #6 Gepost op: 02-01-2009, 00:20:08 »
ik heb hier zelf ook een lcd tv,en ik moet zeggen dat het beeld via scart beter is dan via coax.
als de scart stekker ook maar een tikje scheef zit word het beeld gelijk een stuk slechter.
een goed contact is dus van belang.
als je met scart dus slecht beeld hebt,beweeg de scart kabel achter in de reciever us een beetje stof heeft best invloed op je beeld kwaliteit.

Offline henkyboy

• Reguliere gebruiker
  • **

wat nu ?
« Reactie #7 Gepost op: 02-01-2009, 20:21:05 »
Hoi allemaal, vanmiddag een nieuwe scartkabel aangeschaft en zie :teeth:
mag wel zeggen zeer goed beeld. Ben momenteel best tevreden.
Wat ik nog wel ga doen is m'n schotel opnieuw uitrichten en de Topfield eens goed instellen.  Wat mij  trouwens gisterenavond verbaasde dat ik na het resetten van de TV bij het zoeken een aantal digitale zenders vond ? Ned 1, 2 en 3 gaven beeld. Haarscherp !
Verder een aantal radiozenders. Ook had ik de RTL zenders en SBS, alleen gaven deze wel geluid, maar geen beeld. Na wat spelen met handmatig zoeken was ik trouwens Ned 1, 2 en 3 weer kwijt ( Handige Harry :drugged:).  Heeft iemand daar een verklaring voor?
Was dus ECHT digitaal. Snap ik dus geen houtje van.
Bedankt voor de tips allemaal.
                                      henkyboy

Offline MrSat

• Global Moderator

wat nu ?
« Reactie #8 Gepost op: 03-01-2009, 16:15:59 »
Ik zei het toch ;-)

Wat voor TV heb je???  Toevallig een Philips????  Ik ben ook bij TV's geweest die aardig aan het blokken waren en waarbij het leek dat de foutcorrectie van de TV/ontvnager aan het vollopen was wat resulteerde in een dramatisch slecht beeld.

Even de stekkers eruit TV en ontvanger . Nieuwste firmware erop (LETOP ook bij je TV middels USB stick) en ontvanger gereset en opnieuw de kanalen gelezen. Beeld is nu weer PERFECT!!!

Offline henkyboy

• Reguliere gebruiker
  • **

wat nu ?
« Reactie #9 Gepost op: 03-01-2009, 21:47:45 »
Is een Sony Bravia MRSat. Maar ik ga al je tips eens opvolgen waaronder de laatste.
Ben blij met jullie hulp. Straks begin ik er nog verstand van te krijgen ook :D
Had vandaag helaas geen tijd, maar ga morgen kijken of ik het nog beter kan krijgen.
Bedankt weer!
                                      henkyboy

Offline MrSat

• Global Moderator

wat nu ?
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2009, 21:46:02 »
Is het opgelost HENKYBOY  ???

Offline henkyboy

• Reguliere gebruiker
  • **

wat nu ?
« Reactie #11 Gepost op: 08-02-2009, 15:53:40 »
Hallo MrSat, mijn welgemeende excuses voor mijn late reactie. Maar we waren hier allemaal totaal gevloerd door de griep. Verder heb ik wel nog een keer geprobeerd om in te loggen, maar lukte dit niet.
Het probleem is inderdaad opgelost MrSat. Alleen moet ik nog wel mijn schotel opnieuw uitrichten . Gezien alle omstandigheden ben ik daar nog niet aan toe gekomen. Wel heb ik het vermoeden dat mijn duo-lnb begint te falen ( of slecht uitgericht ? ) want soms begint het beeld te blokken. Zet ik hem dan van tuner 1 naar tuner 2 is het weer opgelost.
Ben verder erg blij met jullie hulp. Mijn hartelijke dank daarvoor.
Ik heb verder nog wel een andere vraag over de Topfield zelf , maar denk niet dat die in dit topic thuishoort.

MrSat, nogmaals mijn hartelijke dank. Verder wil ik dit nu sluiten.

henkyboy
Pagina's: [1]

Archief

Buy this premium domain L8R.ORG