Goedemorgen allemaal.
Ik ben in het bezit van een Topfield 4000PVR ontvanger. Altijd gedacht dat het uitgangssignaal digitaal was. Dom van mij of niet ? Nu heb ik echter een LCD - Tv gekocht en blijkt het signaal van de scart analoog te zijn. Dus is het beeld niet optimaal. Is er iemand die mij wat tips kan geven. Kan ik de Topfield op de één of andere manier aansluiten op de HDMI ingangen van mijn LCD?
Graag jullie advies:confused:
Groetjes,
henkyboy
Scart is idd analoge overdracht! maar de ontvangst is wel degelijk digitaal. Afhankelijk van de bandbreedte van deze SAT zender en kwaliteit van de beelden bepaald het uiteindelijke beeldkwaliteit. Dit wordt tegenwoordig SD genoem. Om je kwaliteit te verbeteren is een goede instelling van je schotel echter wel noodzakelijk. (hoeft die nl. minder fouten te corrigeren!) Daarnaast zit er tussen de diverse LCD/Plasma TV's wel degelijk grote verschillen qua kwaliteit! Een goede tip is om te kijken in je TV menu en te kijken of je met je beeld instellingen hiet beeld kunt aanpassen cq verbeteren.
Mochten er überhaupt kastjes zijn die het scart signaal kunnen converteren naar een HDMI signaal zal je nauwelijks verschil zien. HD ontvangers hebben ook een HDMI aansluiting maar kunnen ALLLEEN HD uitzendingen in deze SUPER kwaliteit ( max 1366 beeldlijnen) weergeven. De SD zenders (max 720 beeldlijnen) blijven hun eigen "digtale" kwaliteit leveren. FULL HD kwaliteit 1080p is dus NIET mogelijk middels Satelliet / Kabel / Internet IP TV / Digitenne maar ALLEEN met een BlueRay of HD DVD speler met natuurlijk een film opgenomen in deze resolutie!! Hiermee wil ik niet aangeven dat HD via SAT etc. slecht is want het is gewoon prachtig! maar met Blu-Ray we nog een stapje verdergaan in kwaliteit.
Het aantal beeldlijnen die een TV heeft bepaald of een TV een SD - HD Ready of Full HD Toestel is.
Een Pal TV beschikt over minimaal 576 beeldlijnen (720x576) is wat we nu noemen een SD toestel.
Een HD Ready TV moet over minimaal 720 beeldlijnen(1280 X 720) beschikken om HD Ready te zijn(en nog wat eisen, maar deze laat ik even buiten beschouwing)
Een Full HD TV moet over 1080 beeldlijnen beschikken om Full HD genoemd te mogen worden.
Een HD ready TV, deze beschikt vaak niet over de mogelijkheid om een 1080p (een Full HD signal) signaal te verwerken, of te wel de TV kan het niet omrekenen naar de eigen resolutie. Er zijn enkele HD Ready TV's die het wel kunnen, dat is dan mooi meegenomen, maar het beeld zal nooit meer lijnen krijgen dan het toestel zelf heeft, dus dat signaal wordt gedownscaled naar de eigen resolutie. Bij een HD ready TV worden 480i - 480p - 576i en 576p signalen geupscaled naar de eigen resolutie. een HD ready TV kan ook een 1080i signaal verwerken, dat is onder andere ook een eis waar een HD Ready TV aan moet voldoen.
Een Full HD TV heeft gewoon 1080 beeldlijnen(1920 X 1080), die verwerkt gewoon een 1080p signaal.
Alle andere signalen worden bewerkt, geupscaled, naar de eigen resolutie.