Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Satbox - Satellietforum voor Nederland & België

12-12-2024, 11:31:02

`

Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: Turkse SatBox Leden...  (gelezen 2473 keer)

Offline Jacob72

• Reguliere gebruiker
  • **

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #15 Gepost op: 05-04-2008, 15:40:57 »
Dag Togan,

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Ik woon voor een tijdje in Istanbul.

Inmiddels ben ik al een stuk verder. Ik vermoede een probleem met de LNB, want er was wel ontvangst, met goed signaal, maar op verkeerde frequenties. De LNB's LO was niet correct. Alle kanalen komen daardoor op verkeerde frequenties en de receiver zoekt dus op de verkeerde plaatsen, waadooor ik een hoop zenders miste. Inmiddels heb ik hem omgeruild en nu ontvang ik meet dan 200 kanalen op de Astra, met een standaard 0.3dB LNB en een schotel van ongeveer 80cm (zo'n ovale next en nextstar die je hier veel ziet) Helaas is van bijna de helf de kwalileit slecht, dus ik gan nog eens wat aan de schotel draaien, kijken of ik het wat beter kan krijgen. Echter, volgens mij haalt het weinig uit. Bij mij luistert het iets minder nou. Namelijk hoe kleiner de schotel, hoe kleiner de gain en hoe groter de openingshoek (breder de bundel). Een grotere schotel kan ik hier niet kwijt. Weet niet of het veel uithaalt om nog een 0.2dB LNB aan te schaffen.

Groeten

Jacob

Offline Togan

• Super Premium gebruiker

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #16 Gepost op: 06-04-2008, 11:02:57 »
Merhaba Jacob,

Fijn dat het gelukt is, 200 kanalen met "maar" een 80 cm. schotel.
Ja, ik zit veel verder, vandaar dat ik 120 cm. gebruik.
In mijn geval, zou ik om alles te kunnen ontvangen van de Astra 1, een schotel van 150 cm. moeten hebben.
Heb het gezien in onze lokale satshop. ben ´ns naast zo´n "vlaai" gaan staan en vond dit toch wel wat aan de te grote kant.
Ik woon recht aan zee, maar 100 m. naar het strand en ook in de zomer, bij prachtig weer, kan het hier flink waaien.
Jammer voor mij dat ik Astra 2, op 28 oost, maar half en half kan ontvangen.
Heb enkele muziekzenders, ook film, maar geen BBC en ITV.
Die hebben een speciale footprint, die maar tot Beieren rijkt, vanwege de auteursrechten.
Echt een gemis!!!.
Betreffende 0.2 of 0.3 LNB´s, daar zit heel weinig verschil in en moet je dus proefondervindelijk achterkomen.
Bovendien worden die waarde´s door de fabrikant gemeten op maar één frequentie en ook nog bij maar één temperatuur. Zegt dus niet zoveel.
Ik zou het laten bij de geen die je hebt, maar laat je vrij om te experimenteren, want duur zijn die dingen hier niet.
Je zegt ook dat veel TP´s zwak doorkomen, heeft toch met schotelgrootte te maken.
Heb je ook al geprobeerd de LNB iets naar rechts te draaien, ik meen ongeveer 17 graden.
Nou, ik hoor nog wel van je.

Succes!!! en de groeten uit Anamur,

Togan.
Anamur/Türkiye.
Topfield TFP4000PVR, aangesloten op
# draaibare 120 cm. schotel met LNB en Moteck motor,

# vaste 160 cm. prime focus schotel en twin flens LNB voor Astra 1

# vaste 120 cm. schotel en twin LNB voor Astra 3,

# vaste  90 cm. schotel  en twin LNB voor Türksat.

Ontvangst van 22- west tot en met 95 graden oost.
Astra 2, 28.2 oost6, beperkte ontvangst, GEEN BBC en ITV.

Offline Togan

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #17 Gepost op: 06-04-2008, 11:18:33 »
Hallo Jacob,

misschien staat het vervolg nu twee keer op het forum, maar er ging hier iets mis.
Fijn dat het gelukt is met "maar" een 80 cm. schotel. İk heb echt 120 cm. nodig want woon weer veel verder.
De helft van de kwaliteit komt bij jou toch door de kleinere schotel.
Probeer de LNB nog iets naar rechts te draaien, of naar links.
Zou ongeveer vanaf het 0 punt 17 graden naar rechts moeten zijn.
Ik zou, om alles van de Astra 1 te kunnen ontvangen, een schotel van 150 cm. moeten hebben.
Heb het in de lokale satshop gezien.
Ben er eens naast gaan staan, maar is wel een erg grote "vlaai".
Zeker omdat ik aan het strand woon en het in de zomer, bij prachtig weer, hier erg hard kan waaien.
Jammer dat ik Astra 2 hier niet goed ontvang, mis de BBC en ITV.
Het signaal reikt maar tot Beieren, dit i.v.m. de auteursrechten, heb wel enkele muziek en filmzenders.
Betreffende de 0.2 of 0.3, daar zit niet of geen verschil in.
Dit wordt door de fabrikanten gemeten, op maar één frequntie en bij één temperatuur.
Expirmenteer nog maar eens en ik hoor nog van je.
Van uit Anamur de groeten,

Selamlar, Togan.
Anamur/Türkiye.

Offline Togan

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #18 Gepost op: 06-04-2008, 11:24:21 »
Nou, het staat er, in ongeveer de zelfde bewoordingen, dus twee keer op.
Anamur/Türkiye.

Offline Jacob72

• Reguliere gebruiker
  • **

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #19 Gepost op: 06-04-2008, 21:12:12 »
Nou, ik had de LNB dus ook 17 graden gedraaid, maar wel de verkeerde kant op :-). Na dit recht te hebben gezet ontvang ik alles van de Astra KR en L super. Ik ontvang ook nog eens 17 premiere kanalen dus nu heb ik los van een hoop zenders, ook nog wat leuks om naar te kijken. Maar voor de premiere kanalen luistert de afstelling wel heel erg nauw. Die op 11719 zijn redelijk, die op 11797 zijn erg slecht. Soms vallen ze allemaal weg.

tinaismail,

Hoe groot is jouw schotel?

Offline Togan

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #20 Gepost op: 07-04-2008, 06:30:24 »
Zo zie je maar weer dat het met de LNB ook erg nauw let.
Ja, en voor Premiere, moet de schotel dus echt groter zijn.
Ik heb een Topfield TF4000PVR met 2 tuners erin.
Die is aangesloten op Asta 19.2 oost schotel met Invacom twin LNB, voor tuner 2 en
 draaibare schotel met LNB van onbekend merk en Moteck motor, voor tuner 1.
Beide schotels zijn 120 cm.
Voor de slaapkamer heb ik een Hemco (Ucas) tuner en die is ook aangesloten op de Astra schotel met twin LNB en via DiSEqC switch op een 90 cm. schotel voor de Hotbird.
Met de draaibare schotel ontvang ik van 22 west tot 95 oost en heb nu 1554 zenders in de Topfield zaplijst staan, op de Nederlandse kanalen na, allemaal "free to air"'''.
Met die Hemco zou ik nog eens naar de satboer moeten gaan, want alles ligt plat.
Premiere is trouwens binnenkort ook gedaan, want nieuw coderingssysteem.
En ook de Oostenrijkers met ORF en ATV, die ik wel ontvang.
Dit komt om dat die al tijden de keys niet meer veranderen.
Hoe is het weer daar?, Hier stormt het bij halfbewolkt tot zonnig weer.

Greetz, Togan.
Anamur/Türkiye.

Offline MrSat

• Global Moderator

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #21 Gepost op: 11-04-2008, 21:45:19 »
Misschien dat jullie hier iets aan hebben ;-)

http://www.dishpointer.com/

Deze satellite alignment calculator is ideaal om te bepalen waarheen je een schotelantenne moet richten en tevens handig om te zien uit welke richting het signaal komt. Met het intikken van je locatie (plaats en adres) worden de Azimuth, Elevatie en Skew verkregen van de satelliet naar keuze. Vervolgens kan via zoom (satellietfoto’s) een beeld verkregen worden waar het signaal op jouw locatie vandaan komt. Een geweldige website als hulpmiddel bij het uitrichten van een schotel wat nog altijd een nauwkeurige en complexe klus is!

------------>>>>>Wat erg belangrijk in jullie regio is de skew instelling.  <<<---------------------

Skew

Alleen ontvangstations op de evenaar zullen de Verticale of Horizontale signalen van de satelliet exact vertikaal of horizontaal (dus zonder afwijking) kunnen ontvangen. Voor alle andere ontvangposities op aarde geldt een kleine polarisatie-afwijking. Deze verschilt ook weer per satelliet door de manier waarop ze boven de evenaar in een boog hangen. Deze afwijking wordt Skew genoemd. Een positieve skew betekent de LNB rechtsom draaien (gezien vanaf de LNB richting de schotel!) en bij een negatieve skew linksom. Deze Skew kan handmatig ingesteld worden door de LNB iets te roteren in zijn montage-ring. Dit is van belang om optimaal signaal te krijgen en wordt op de website ook al berekend. De Skew instelling voor enkele bekende satellieten: Hotbird: -6,2 graden, Astra1: -10,8 graden (pas op deze instellingen zijn in onze regio!! in turkey gaat die precies de andere kant op).

Deze waarde kun je onder aflezen...  ALs je hierna je lnb dus verdraaid met deze skew instelling zul je merken dat je signaal verbeterd en minder problemen vind.. Een bijkomend voordeel kan ook zijn dat jje andere transponders ook ineens zult ontvangen.  

PS deze skew instelling is alleen van belang bij VAST opgestelde schotels . Bij draaibare schotels wordt de schotel gedraaid en hierbij ook de hoek van ontvangst (=tegelijk de juiste skew voor die satelliet).

Offline Togan

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #22 Gepost op: 12-04-2008, 10:35:32 »
Merhaba MrSat,

Ook ´n goede "site" is de volgende:
http://www.satlex.net/nl/azel_calc.html  hier staan zelfs afbeeldingen bij van het hoe en wat..
Selamlar, Togan.
Anamur/Türkiye.

Offline tinaismail

• Super gebruiker

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #23 Gepost op: 12-04-2008, 15:42:56 »
Citaat van: Jacob72;28321
Nou, ik had de LNB dus ook 17 graden gedraaid, maar wel de verkeerde kant op :-). Na dit recht te hebben gezet ontvang ik alles van de Astra KR en L super. Ik ontvang ook nog eens 17 premiere kanalen dus nu heb ik los van een hoop zenders, ook nog wat leuks om naar te kijken. Maar voor de premiere kanalen luistert de afstelling wel heel erg nauw. Die op 11719 zijn redelijk, die op 11797 zijn erg slecht. Soms vallen ze allemaal weg.

tinaismail,

Hoe groot is jouw schotel?

awel mijn schotel is 82 cm groot en draaibaar met een motor,zo heb ik de beste ontvangst van all die satellitten denk ik.maar ik woon niet meer in turkije ik woon in belgie sedert jaar 2000.maar ik ken toch veel van satelliet en de televisie instalaties.ik meld mij nog iedere dag naar de turkse forums aan. en daar zie ik van de andere leden dat ze bij na alles kunnen ontvangen van astra 19.paar jaar geleden konden ze dat ook niet ontvangen maar satelliet astra 19 is nu te ontvangen van istanbul want verandert van positie en is dichter naar de oost europa gegaan,ik heb  ze allemaal in de forums gelezen.vroeger hier in belgie had ik ook niet zo goed ontvangst met mijn schotel van 110 cm voor turksat ik had dan een andere schotel van 82cm voor astra en hotbird met een duo lnb.een dag heb ik besloten om een motor te gaan kopen zo dat ik naar de turkse voetbal kon ook kijken via astra 3.ik heb mijn kliene schotel van 82 cm op de motor ingesteld en getest voor turksat dan had ik bijna 20 percent beter ontvangst voor sommige mooeilijk posten zoals posten die horizontaal uitzenden .dus als je heel graag naar televisie kijkt en dat je teleurgesteld ziet met de ontvangst van sommige posten dan raad ik u een motor aan om een beter ontvangst.verder succes met uw instalatie.

Offline Togan

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #24 Gepost op: 13-04-2008, 09:57:46 »
Merhaba tinaismail,

Nasilsınız? bende iyim.
Şimdi hava çok güzel, çok güneş ve 25 derece.
Awel, nu maar in het Vlaams, anders kunnen de andere leden het niet meelezen en mijn Türkçe is ook nog niet goed genoeg.
De Astra 1 is niet van plaats veranderd hoor, nog steeds op 19.2 oost. maar de KR en L zijn er in de laatste tijd bijgeplaatst en die hebben een groter bereik.
Toch val ik daar helaas buiten, maar kan wel de Hollandse posten ontvangen maar niet TV Vlaanderen.
Ook andere TP´s (frekans), kan ik niet ontvangen, zoals ARD (Almanya 1) die ontvang ik via de Hotbird. Maar toch heb ik op die Astra nog 100 posten.
Als je onderaan mijn berichten had gekeken, had je kunnen zien dat ik 2 receivers heb en 3 schotels. dus ook een draaibare schotel er bij.
Om alles van de  Astra 1 te kunnen ontvangen zou ik mijn vaste Astra schotel nog kunnen vervangen door een van 150 cm., maar ik woon aan het strand en het waait hier af en toe heel hard en zou hij kunnen wegvliegen en is te gevaarlijk voor de geburen.
Met de draaibare schotel, 120 cm. ontvang ik van 22 graden west, een post daar is Samanyolu Amerika, tot en met 95 graden oost.
Totaal heb ik nu 1560 posten; een paar Zuid Amerikaanse, enkele van de Verenigde Staten, bijna heel Avrupa, veel uit Afrika, zoals Marokko, Tunesie, Algerije, Misr, Etiopya, Somalie etc. en Asya o:a: Rusland Hindistan, Pakistan, İran, Vietnam etc.
En dit alles gratis, alleen voor de Hollandse posten betaal ik nu 49,-- Euro, dit wordt 1 Mais 59,-- Euro.
Als je in Belgie ook zoveel posten wilt ontvangen, moet je een 120 cm. schotel op je motor zetten en ontvang je posten van 45 graden west tot en met 70 graden oost.
Awel, ik gaan eens zien op het plaj en voelen aan het water of het al warm genoeg is om te zwemmen.

Anamurda, Selamlar,

Togan.
Anamur/Türkiye.

Offline tinaismail

• Super gebruiker

Turkse SatBox Leden...
« Reactie #25 Gepost op: 13-04-2008, 15:28:09 »
:-)) zoveel posten wil ik helemaal niet ontvangen want ik heb juist genoeg tijd om beetje naar tv te kijken anders werk ik 6 dagen per week.de premiere posten van astra en de turksat en soms de posten van france tps zijn voldende genoeg om naar alles te kunnen kijken op tv want ze bieden bijna alles voor mij films sport en docu.verder amuseer uw tijd in anamur.het weer is daar zeker en vast stukken mooier dan hier in belgie:-) maar wij redden het hier ook:-)ik heb ook jarenlang in de teorisme gewerkt aan kust van turkije bevoorbeeld marmaris,bodrum,fethiye,ayvalik(vanwaar dat ik kom:egeische kust)en in antalya zelf maar nooit in anamur.nog 7 weken en ben weer in volle zon:-)groetjes
kendine iyi bak.
Pagina's: 1 [2]

Archief

Buy this premium domain L8R.ORG