Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Satbox - Satellietforum voor Nederland & België

11-07-2025, 07:05:17

`

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Bootloader vervangen met cas 2?  (gelezen 1495 keer)

Offline Trable

• Super Premium gebruiker
    • http://www.linksat.info

Bootloader vervangen met cas 2?
« Gepost op: 02-06-2005, 21:55:45 »
Hoi allemaal,

Ik heb een doode dreambox ,op het schrem komt niets meer..dus de boorloader moet vervangen worden..
wie heeft ervaring mee om met cas2 dat te doen graag wat info..

BVD

Trable
Trable

Dreambox - Xtreme PVR - Nextwave 3240c - Matrix - Magic Module - Dragon cam - Stab motor - casinterface2 - infinity phoenix - invacom lnb.

zika

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 02-06-2005, 22:15:30 »
Dreambox bootloader herstellen met parallel JTAG interface

Maak een keuze...

Deze pagina afdrukken
Email naar een vriend
Opmerking plaatsen

Er zijn veel klachten in de Dreambox gebruikerswereld over boxen die ‘niet opstarten’.

Het merendeel van deze klachten is oplosbaar door het image opnieuw te flashen..

Een klein deel van deze klachten zijn echter het gevolg van een beschadigde bootloader (opstart lader, wat tot voor kort alleen maar op te lossen was door de box terug te sturen naar de fabrikant voor reparatie.

WAARSCHUWING: Dit is een gevaarlijke actie die een goede kennis van electronica en Linux vereist. Er kunnen ook problemen met de garantie ontstaan, je bent gewaarschuwd!

Benodigdheden:

* Een PC met Linux like Madrakem, Fedora of eventueel knoppix boot CD.
    * Een parallele poort (LPT)
    * Een parallel kabel naar de JTag interface

* Een punt op de print van de Dreambox voor de  +3.3V voeding voor de  LS245 Vcc

* Alle aarde (GND) op hetzelfde punt

* De JTAG_Linux.zip (zie bijlage van dit bericht)

De stappen uit de  readme.txt luiden als volgt:

* Bouw de jTAG interface (zie schema) met  het 74HC245 IC

Bouw de geregelde voeding (zie schema)

* Regel de voeding af op 3.3 Volt. De 5 Volt kan gehaald worden van de harddisk voedings connector.

* Soldeer de  JTAG interface op het moederbord van de Dreambox. Er zijn 6 soldeerpunten. (noot van de vertaler: Varianten op deze methode zijn onder meer het gebruik van veerkontakten of het aanbrengen van testpuntpinnen met bijbehorend connectortje)

* Login als root op de  Linux PC

* Pak alle files uit in één folder !

* Verbind de JTAG interface met de PC met een  parallel kabel

* Zet de Dreambox aan, Het LCD display zal leeg blijven.

* Onder Linux, met als gebruiker "root" geef het commando:  ./ flash unprotect
      Uitvoer moet zijn:
      cpu seems to be ok
      . 0
      . 0
      . 0
      . 0
    * Onder Linux, met als gebruiker "root" geef het commando: ./ flash write

Noot: Als er in de output ergens een 1 (één ) voorkomt in plaats van een 0 (nul) dan zal de voedings spanning aangepast moeten worden.

Ik heb dit niet zelf geprobeerd, de oorspronkelijke bron (in het Nederlands) kan gevonden worden in Compy's post at sat4all.com

Waarschuwing: Je gebruikt deze informatie op eigen risico. :)

bedoel  je  dit

Offline Trable

• Super Premium gebruiker
    • http://www.linksat.info

« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2005, 23:16:14 »
Ja dat is leuk en ardig.. ikzou kijken of dat gaat lukken of de box naar de klote helpen.. :D  :D

Bedankt voor je reactie

Trable
Trable

Dreambox - Xtreme PVR - Nextwave 3240c - Matrix - Magic Module - Dragon cam - Stab motor - casinterface2 - infinity phoenix - invacom lnb.

zika

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2005, 17:00:27 »
SUC6  HOOR  IK  NOG  VAN  JE

zika

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 03-06-2005, 17:17:39 »
Hoe herstel ik met een CAS2 mijn bootloader?

OPMERKING: Is je bootloader defect, ga dan niet speciaal voor dit doel een CAS2 + addon kopen, want dat is weg gegooid geld. Vraag een kennis of vriendelijk sat4all medelid of hij je verder wil helpen want dit apparaatje heb je in principe nooit meer nodig.
Zelf een JTAG interface solderen kan al voor nog geen 5-7 euro aan materiaal. (zie het andere onderwerp)

Ik gebruik hiervoor een cas2 + addon

Je gebruikt het proggramma uit de bijlage van dit bericht en zie via deze foto's hoe ik te werk ben gegaan

Allereerst heb ik een conector in mijn Dreambox (laten) solderen (let op: garantie vervalt!)

na ongeveer tien min. ben je klaar en kun je met dreamup 2.14B weer een image in je
dreambox zetten .
Pagina's: [1]

`