Ik neem aan dat het geen satellietspul is dat je hebt besteld. Die worden niet in containers aan hem bezorgd. Hieronder wat wijsheden als consument!
---- bron consuwijzer.nl-----------
Ik krijg mijn apparaat maar niet thuisbezorgd. Wat nu?
Koopt u een apparaat, en hebt u met de verkoper afgesproken wanneer u het apparaat thuis krijgt? Dan moet hij zich daar aan houden. Maar misschien heeft de verkoper een goede reden waarom hij het product nog niet kan bezorgen. Bel daarom even met de verkoper en kijk of u een andere afspraak kunt maken over de bezorging.
Hoe snel moet u de producten krijgen?
In de wet staat dat u het product uiterlijk binnen dertig dagen moet krijgen. Dit geldt voor alle producten die u koopt via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus. Maar dit kan ook anders zijn. Als een verkoper bij een product zegt dat het binnen vijf werkdagen te leveren is, moet hij zich aan die afspraak houden.
Kan de verkoper u het product niet bezorgen, omdat het op is? Of zelfs omdat de fabriek is afgebrand? Dan moet de verkoper u dat meteen laten weten. Hij moet u dan zo snel mogelijk uw geld terugbetalen. De verkoper moet dit in elk geval binnen dertig dagen doen nadat u hebt gehoord dat het product op is.
Stuur door Print Vraag of klacht? Bel ons!
088 - 0 70 70 70
5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer
-----------bron consuwijzer.nl-----------------------------
U kunt een koopovereenkomst op verschillende manieren sluiten. Schriftelijk, maar ook mondeling. Veel mensen denken dat ze pas een koopovereenkomst sluiten als ze het product betaald hebben. Maar u sluit al een overeenkomst als u zegt dat u iets wilt kopen, of als u uw handtekening zet voor een bestelling. Let daar dus op! Als u een overeenkomst gesloten hebt, kunt u er eigenlijk niet zomaar vanaf. We leggen dit hieronder uit.
Hoe sluit ik een mondelinge overeenkomst?
U sluit een mondelinge overeenkomst als u zegt dat u een product wilt kopen. Het product staat in de winkel en er staat een prijs bij. Dan zegt u misschien tegen een verkoper dat u het product wilt kopen. Let op dat u op dat moment al een overeenkomst sluit. Het maakt niet uit dat u nog niet betaald hebt. Hieronder staat een voorbeeld.
Voorbeeld
U bent in een winkel, en u zegt: "Ik wil die rode stoel kopen". U hebt dan al een overeenkomst gesloten. Als u de stoel later toch niet wilt hebben, kunt u er eigenlijk niet meer zomaar vanaf. De verkoper kan zeggen dat u het product moet betalen. In sommige winkels mag u zonder problemen iets ruilen of terugbrengen. In andere winkels niet. Let daar dus op voordat u iets koopt.
Ook als u een product op de toonbank legt, of op de rolband bij de supermarkt, sluit u een overeenkomst. Houd hier dus ook rekening mee! Het maakt dan niet uit dat u nog niet betaald hebt. Als u toch nog snel iets teruglegt, kan de verkoper zeggen dat u moet betalen. Maar meestal zal de verkoper er niet moeilijk over doen.
Hoe sluit ik een schriftelijke overeenkomst?
U sluit een schriftelijke overeenkomst als u uw handtekening zet. Bijvoorbeeld onder een bestelling. Hieronder staat een voorbeeld.
Voorbeeld
U bent in een winkel en u wilt een bank kopen. De bank is niet op voorraad en de winkel moet de bank voor u bestellen. U gaat naar een verkoper en hij vult een formulier in voor de bestelling. Daarop zet u uw handtekening. Dan hebt u al een overeenkomst gesloten. Hier kunt u niet zomaar vanaf.
Denk dus altijd goed na voordat u iets koopt! Ook als de verkoper zegt dat u vandaag een hele mooie korting krijgt.
Wat zijn mijn rechten en plichten?
Als u een mondelinge of schriftelijke koopovereenkomst sluit, hebt u de volgende rechten en plichten.
- U hebt er recht op dat u het product krijgt.
- U hebt er recht op dat het product een goede kwaliteit heeft.
- U moet het product betalen.
Als een product niet goed is, kunt u teruggaan naar de winkel. Hebt u een product een paar keer laten repareren, maar werkt het nog steeds niet goed? Of wil de verkoper het probleem niet oplossen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.
Wanneer kan ik een koopovereenkomst ontbinden?
Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren, of een nieuw product te geven. En het probleem is nog niet opgelost. Als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil of kan geven binnen een bepaalde tijd. Als u het product een paar keer hebt laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed. Als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op. Hoe moet ik de koopovereenkomst ontbinden?
Schrijf de verkoper een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.
Voorbeeldbrief - Ontbinding koop vanwege onmogelijkheid tot herstel/vervanging van het product
Wat gebeurt er als ik de koopovereenkomst ontbind?
U moet het product teruggeven. Dan hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken. Soms wil een verkoper een tegoedbon geven, en geen geld. U kunt dan zeggen dat u uw geld terug wilt. Want daar hebt u recht op.
Wilt u het product houden, of heeft het product maar een kleine fout? Dan kunt u de overeenkomst ook gedeeltelijk ontbinden. U houdt dan het product. En u krijgt een deel van uw geld terug. Dat noemen we ook wel prijsvermindering.
Ik word het niet eens met de verkoper. Wat nu?
Kunt u het niet eens worden met de verkoper? Dan kunt u contact opnemen met De Geschillencommissie. De Geschillencommissie is een onafhankelijke groep van drie personen die bij een meningsverschil beslist wie er gelijk heeft. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) bepaalt wie er in de commissie komt. Alle leden van de commissie zijn deskundig en onpartijdig. Neemt de commissie een besluit, dan moet u zich hieraan houden.
De Geschillencommissie kan u alleen helpen als de verkoper bij een commissie is aangesloten. En u moet eerst een brief hebben gestuurd naar de verkoper. Als u een klacht voorlegt aan De Geschillencommissie, kan vaak een deskundige uw klacht bekijken.
Wilt u meer informatie? Kijk dan op de website van De Geschillencommissie.