Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Satbox - Satellietforum voor Nederland & België

02-03-2021, 20:13:05

Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: opentel 4000 update- en zenderlijst problemen  (gelezen 7777 keer)

Offline sytske

• Reguliere gebruiker
  • **

opentel 4000 update- en zenderlijst problemen
« Gepost op: 21-06-2009, 12:24:34 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en hoop maar dat ik alles een beetje goed verwoorden kan.

Wij hebben een Opentel ODA 4000 PVR. Hadden we die maar nooit gekocht ...
Eigenlijk heeft hij nooit naar tevredenheid gewerkt. We hebben hem ooit gekocht (een paar jaar geleden) omdat er een dubbele tuner opzat en dat we dus tegelijk een programma konden bekijken en een ander programma konden opnemen. Dit is nog nooit gelukt. We kunnen helaas als we opnemen geen enkel ander kanaal bekijken. Er is al eens iemand van de winkel hier geweest, die krijgt het ook niet voor elkaar...

Maar goed, to the point...
vraag 1:
Wij hebben sinds kort een proefabonnement op Family-pakket van CanalDigitaal. Alleen kunnen wij enkele kanalen nog steeds niet bekijken. Eén, Ketnet... JimJam alleen maar in een duistere taal terwijl hij er ook in het Nederlands moet zijn.. Nu ben ik al pozen op het internet aan het zoeken, en de enige oplossing die ik vind is een update van de receiver. Alleen loopt de Opentel vast als ik hem update via de sateliet. En naar ik weet hebben wij er geen kabel bij gekregen om het via de computer te doen  . Is dit de oorzaak van mijn probleem? Heb ik een update nodig, voor ik die zenders kan zien? Kan ik dit op een of andere manier voor elkaar krijgen? De software staat nu op 4.26 en de bootloader op 2.10. Dit zegt mij niets, maar iemand anders misschien?

vraag 2:
Nu heb ik net als laatste poging maar eens de decoder naar de fabrieksinstellingen teruggebracht. En de zenders toen nogmaals allemaal opnieuw ingeladen. Dit gaat goed, hij vindt vele zenders en ik heb beeld.. maar de zenderlijst houdt zich niet aan de voorkeursvolgorde van Canal Digitaal, hij heeft nu alle Duitse zenders vooraan. Nederland 1 staat op 150. En ik kan heel ketnet en één nu niet eens meer vinden. Help! Moet ik nu alle zenders zelf in de goede volgorde zetten of is er iets dat ik moet doen om de voorkeurslijst wel in de nederlandse volgorde te krijgen?

Ik ben een beetje wanhopig... sorrie voor het lange bericht. Ik hoop dat er iemand mij kan helpen.

Groeten Sytske
« Laatst bewerkt op: 21-06-2009, 17:39:54 door MrSat »

Offline MrSat

• Global Moderator
  • Super Premium gebruiker

« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2009, 18:09:21 »
Beste Sytske,

Opentel werd?? gemaakt door Opentech.

http://www.opentech.co.kr

Dit merk is volgens mij al een tijdje van de markt af maar de website draait nog steeds. Firmware binnenhalen middels de satelliet is er dus niet bij.  Je zal dit dus idd moeten doen middels een nulmodemkabel (niet bijgeleverd maar te koop in een comp. winkel).  De laatste firmware heb ik wel ergens liggen op mijn HDD maar dan zal ik even moeten spitten.  Of dit de problemen oplossen weet ik niet.

Nu naar je vragen:

vraag 1:
Wij hebben sinds kort een proefabonnement op Family-pakket van CanalDigitaal. Alleen kunnen wij enkele kanalen nog steeds niet bekijken. Eén, Ketnet... JimJam alleen maar in een duistere taal terwijl hij er ook in het Nederlands moet zijn.. Nu ben ik al pozen op het internet aan het zoeken, en de enige oplossing die ik vind is een update van de receiver. Alleen loopt de Opentel vast als ik hem update via de sateliet. En naar ik weet hebben wij er geen kabel bij gekregen om het via de computer te doen . Is dit de oorzaak van mijn probleem? Heb ik een update nodig, voor ik die zenders kan zien? Kan ik dit op een of andere manier voor elkaar krijgen? De software staat nu op 4.26 en de bootloader op 2.10. Dit zegt mij niets, maar iemand anders misschien?

Antw:  Een satellietontvanger is net als een computer een DOM ding. Als je niet aangeeft wat die moet doen zal het er ook niet uitkomen.  Simpeler verklaart. Stel je hebt oude firmware en hier staan ook bepaalde frequenties in waarop hij zenders gaat zoeken. Nu is die firmware bijv. van 2004 !  De frequenties die TOEN actueel waren staan er in maar in de loop der tijd zijn er freqeunties bijgekomen en weggevallen.  Als je nu dus met deze "oude"firmware de ontvanger laat zoeken vindt hij dus kanalen maar een deel ook niet . Dit zijn dus de NIEUWE frequenties !!!  Wat kan je hier aandoen?  Je kunt de frequenties handmatig zelf toevoegen in het menu of (als dit erop zit)  in het zoekmenu aangeven dat hij op NETWERK moet zoeken.  Hierdoor worden nieuwe frequenties automatisch opgeslagen..  Wat betreft audiotalen zit er in hetmenu een instelling om de audiotaal te kiezen.  Deze zorgt ervoor dat altijd de juiste taal wordt gekozen.  

vraag 2:
Nu heb ik net als laatste poging maar eens de decoder naar de fabrieksinstellingen teruggebracht. En de zenders toen nogmaals allemaal opnieuw ingeladen. Dit gaat goed, hij vindt vele zenders en ik heb beeld.. maar de zenderlijst houdt zich niet aan de voorkeursvolgorde van Canal Digitaal, hij heeft nu alle Duitse zenders vooraan. Nederland 1 staat op 150. En ik kan heel ketnet en één nu niet eens meer vinden. Help! Moet ik nu alle zenders zelf in de goede volgorde zetten of is er iets dat ik moet doen om de voorkeurslijst wel in de nederlandse volgorde te krijgen?

Zie ook antw vraag 1  Een lijst met alle !!!  frequenties en instellingen is te downloaden op de site van canal digitaal.

Of druk op deze link : http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFiles/6_Klantenservice/Klantenservice/Downloads/canaldigitaal-zenderlijst-tv-radio.pdf

Offline sytske

• Reguliere gebruiker
  • **

« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2009, 18:26:02 »
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Ik had al het idee dat het de software problematiek is. Wij hebben de neiging om maar een nieuwe ontvanger te kopen. Eén die Canal Digitaal goedkeurt...:(
Ik kan nog wel proberen om handmatig zenders te zoeken. Ik ben nu echt heel veel zenders kwijt nadat ik de ontvanger op fabrieksinstellingen heb teruggezet.
We hebben dus echt een kat in de zak gekocht destijds.

Als we besluiten om een nieuwe betere ontvanger aan te schaffen, welke raad je dan aan? We willen in ieder geval 1 met een harde schijf, zodat we kunnen opnemen en liefst ook tegelijk dan naar iets anders kunnen kijken. (moest met deze ook kunnen, maar hebben we nooit voor elkaar kunnen krijgen, ook de dealer niet...)

Groeten Sytske

Offline MrSat

• Global Moderator

« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2009, 18:49:38 »
Tijd voor een nieuwe dealer lijkt me want deze heeft geen verstand van zaken!  (PM me maar ;-) ik kan je er wel aan helpen)

Wanneer de ontvanger Canal digitaal is goedgekeurd heb je als grote voordeel dat de zenders in een vaste volgorde worden bewaard. In de meeste gevallen ideaal voor personen die gewoon ongestoord willen kijken. Voor de hobbiest moet het allemaal met nog meer toeters en bellen maar een gem. kijker zal het een worst wezen, hij wil immers gewoon kijken naar een mooi beeld!!  Voor opnames waarmee je iets kunt kijken en iets anders kan opnemen is het zaak dat de schotel te voorzien van twee  onafhankelijke uitgangen zoals een DUO LNB.

Voordat je iets anders aanschaft moet je jezelf een aantal vragen stellen:

1) SD(digitaal) of HD (High Definition digitaal = mooier beeld)
2) opname mogelijkheid ja/nee
3) Opnames terwijl je iets anders kijkt  ja/nee
4) Welke zenders belangrijk?  canal digitaal (NL of BE) /  buitenlandse zenders / alles ??
5) schotel draaibaar / vast

Een dealer moet je altijd vertellen wat de goede maar ook minder goede kanten zijn van je keuze! Alleen zo bouw je een goede relatie en maak je een goede keuze.

Offline MrSat

• Global Moderator

« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2009, 18:50:38 »
Tijd voor een nieuwe dealer lijkt me want deze heeft geen verstand van zaken!  (PM me maar ;-) ik kan je er wel aan helpen)

Wanneer de ontvanger Canal digitaal is goedgekeurd heb je als grote voordeel dat de zenders in een vaste volgorde worden bewaard. In de meeste gevallen ideaal voor personen die gewoon ongestoord willen kijken. Voor de hobbiest moet het allemaal met nog meer toeters en bellen maar een gem. kijker zal het een worst wezen, hij wil immers gewoon kijken naar een mooi beeld!!  Voor opnames waarmee je iets kunt kijken en iets anders kan opnemen is het zaak dat de schotel te voorzien van twee  onafhankelijke uitgangen zoals een DUO LNB.

Voordat je iets anders aanschaft moet je jezelf een aantal vragen stellen:

1) SD(digitaal wat je nu ook hebt) of HD (High Definition digitaal = mooier beeld)
2) opname mogelijkheid ja/nee
3) Opnames terwijl je iets anders kijkt  ja/nee
4) Welke zenders belangrijk?  canal digitaal (NL of BE) /  buitenlandse zenders / alles ??
5) schotel draaibaar / vast

Een dealer moet je altijd vertellen wat de goede maar ook minder goede kanten zijn van je keuze! Alleen zo bouw je een goede relatie en maak je een goede keuze.

Offline sytske

• Reguliere gebruiker
  • **

« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2009, 22:40:04 »
Maakt het merk ook nog iets uit? Duo Lnb hebben we al volgens mij, en de schotel is niet draaibaar. We willen geen nieuwe schotel aanschaffen, alleen een nieuwe ontvanger. En we willen er mee kunnen opnemen en tegelijk een andere zender kunnen kijken.
Is Philips goed? Of raad je een ander merk aan?

Offline MrSat

• Global Moderator

« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2009, 00:27:11 »
Philips is een goede optie echter momenteel ondersteunt hij nog alleen 720P en niet de door NL gekozen 1080i.  Een firmware update in de toekomst zal dit probleem oplossen.  Voor deze update hoef je niet bang tezijn, die komt echt wel over de sateliet binnen!

Duurdere opties homecast 8100 of de Topfield 7710 (wel 1080i) Beide canal digitaal en TV vlaanderen approved.  Je dient echter wel rekening tehouden dat je hierbij een CI interface mee aanschaft.  voor de Homecast een Aston DUAL en voor de topfield een powercam.

Je moet er wel voor zorgen dat er TWEE kabels van de schotel komen die achterop deontvanger worden aangesloten. Je kan snel controleren of je een dual lnb hebt
1) door te kijken welk type op de lnb staat
2) ontvangst van de regionale NL kanalen (23,5 astra3)

Offline sytske

• Reguliere gebruiker
  • **

« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2009, 11:20:11 »
Er is inderdaad een tweede lnb kabel naar de schotel aangelegd. Achterop de ontvanger staat LNB a-in en LNB b-in. Beide gaan naar de schotel. Dit is dan automatisch dual-lnb???

En ik vind alle nederlands kanalen via Astra 1A-1H. Is dat misschien het probleem? Ik zie nergens Astra 23,3 (Astra 3) staan. Als ik op handmatig kanalen zoeken druk, kan ik wel uit allerlei satellieten kiezen, maar de enige Astra's zijn "Astra 1A-1H" en "Astra 2A,2B,2D"

Zou het dan aan de schotel liggen???

Offline sytske

• Reguliere gebruiker
  • **

« Reactie #8 Gepost op: 22-06-2009, 11:24:13 »
Je schreef: "Philips is een goede optie echter momenteel ondersteunt hij nog alleen 720P en niet de door NL gekozen 1080i. "

En wat houdt dat in? Wat kan ik dan niet zien/vinden o.d.?

Ik zal de bon eens opzoeken van deze Opentel. Zag dat we hem pas sinds nov. 2006 hebben....:mad:

Offline sytske

• Reguliere gebruiker
  • **

Welke ontvanger is het best?
« Reactie #9 Gepost op: 22-06-2009, 13:17:02 »
Ik heb de bon gevonden, we hebben de Opentel aangeschaft op 31 oktober 2006 voor €399! Dat was dus best wel een aanschaf....:(

Op de site van CD staan de volgende SD-ontvanger als gecertificeerd:
 - Arion AF9280 PVR
• Arion AF9300 PVR
• Inverto IDL7000S PVR
• Lemon 070 PVR
• Philips DSR7005 PVR
• Topfield TF5010 PVR

Zit daar een aanrader tussen?

Offline MrSat

• Global Moderator

« Reactie #10 Gepost op: 22-06-2009, 19:39:32 »
http://www.canaldigitaal.nl/producten/satellietontvangers.aspx

De lijst is absoluut niet geheel compleet.

De ontvanger waarop ik doelde is een zgn. HD ontvanger . Geschikt dus voor de HD kanalen (High definition!)   720P heeft te maken met de resolutie van het beeld. ABSOLUUT geen slecht HD beeld maar de NL zenders hebben kort geleden te gaan uitzenden in een nog hogere resolutie namelijk 1080i . De Philips HD ontvanger kan dit ook wel aan maar dan zal er een nieuwe firmware verzonden moeten worden naar de ontvanger wat ook daadwerkelijk binnenkort gaat gebeuren.

De ontvangers die je in jouw lijstje opnoemd zou ik niet persoonlijk adviseren al is het alleen maar om het feit dat we aan de vooravond staan van het HD tijdperk en ik niet meer adviseer (of het moet voor de camping zijn) een SD ontvanger aan te schaffen.  

een Philips 8121   kost je 399,- euro  DUAL tuner met 160GB HDD  met 320Gb +/- 499,-
een homecast8100 kost je 649 euro DUAL tuner met 250GB HDD (grotere HDD tegen meerprijs) hierbij moet je wel een ASTON dual CI module mee aanschaffen 99 euro Het is trouwens ook zo dat in je opentel een CI module hebt zitten. Die zou je eventueel ook in deze ontvanger kunnen stoppen mits deze 100% werkt.

Voor je Opentel zou je toch even bij je dealer moeten navragen voor nieuwe firmware en oplossing voor je probleem (de goedkoopste oplossing!!!) Volgens mij kan ik je probleem in een uurtje klaren. Waar woon je trouwens ergens?? noorden?
« Laatst bewerkt op: 23-06-2009, 00:34:11 door MrSat »

Offline sytske

• Reguliere gebruiker
  • **

« Reactie #11 Gepost op: 22-06-2009, 22:42:08 »
Ik woon in Stiens, boven Leeuwarden.
Is dat in de buurt? Want dat zou super zijn, als hij weer bij de tijd kan worden geholpen.
Inderdaad, ik had ook al zoiets van toch maar even vragen bij de dealer hoor. Maar omdat dit ding gewoon zo'n onding is, heb je op laatst zoiets van ... laat maar.

Oke, beter geen SD meer dus.  Ik was vanmiddag even in de stad en kon het niet laten om even bij de Mediamarkt te kijken wat er daar op de markt is. Nou, niks eigenlijk. Geen keus. Zag dat ze daar eigenlijk alleen de Philips 7121 hebben. Bij de overburen (BCC) ook. Die was 299 euro. Dit was ook HD volgens mij. Is er groot verschil tussen deze en zijn grote broer 8121?

Bedankt voor het meedenken, raak nu thuis in de termen.:D

Offline MrSat

• Global Moderator

« Reactie #12 Gepost op: 23-06-2009, 00:31:26 »
7121 is een single tuner HD ontvanger (GEEN OPNAME mogelijkheid, geen HDD)

8121 is een DUAL tuner HDD ontvanger met HDD voor opnames! Dus iets kijken en iets anders opnemen! 160 Gb +/- 399,-   met 320GB +/-499,-

Ik woon in het zuid westen.... iets uit de buurt. PS je mag hem altijd naar me opsturen....  Ik kan de OPENTEL ook voor je reanimeren (stuur anders een PM (=persoonlijke Mail) via dit forum.

PS Sorry maar mediamarkt is nou net niet een bedrijf die kennis van zaken heeft!!!  is een dozenschuiver waar als je problemen hebt je naar een andere deur wordt verwezen.......  betaal dan een paar tientjes meer en zoek een goede satellietdealer (als je het lokaal wilt houden) in de buurt.
« Laatst bewerkt op: 24-06-2009, 14:05:29 door MrSat »

Offline sytske

• Reguliere gebruiker
  • **

« Reactie #13 Gepost op: 25-06-2009, 12:27:56 »
Hallo Sat,

Neeeee, Mediamarkt is ook de laatste plaats waar ik zoiets zou kopen hoor, ga echt wel naar een echte dealer! Maar was toevallig in de stad en was benieuwd wat er zoal te koop was! Maar nee, ga zoiets daar echt niet aanschaffen! :D

Ik heb gisteren gebeld met de dealer waar we de Opentel bijna 3 jaar geleden hebben aangeschaft. Ik mocht hem daar even brengen en dan zullen ze er naar kijken. Dat heb ik dus meteen maar gedaan. Ik kreeg een leen decoder mee naar huis, stop daar mijn kaart in en YES kan alles zien, hoef er niet eens mee te prutsen! Ik hoop dat ze onze decoder kunnen reanimeren!

Je woont inderdaad niet om de hoek :hihi: Opsturen is altijd nog een optie, eerst dit maar proberen. We hebben nu een ontzettend simpel leentoestel maar alles doet het zomaar, dus eigenlijk krijg ik gewoon al zin in een nieuw apparaat... Maar ja, 400 euro is wel een heel kapitaal.

Bedankt voor je meedenken, ik laat nog wel even horen of de dealer er uit is gekomen!

Groeten Sytske

Offline MrSat

• Global Moderator

« Reactie #14 Gepost op: 28-06-2009, 14:50:25 »
Kijk dat bedoel ik nu. Even een gratis leentoestel. Dat mag je bij een DEALER verwachten en niet bij de dozen schuivers en internetberdrijven.  Daar krijg je een andere deur te zien of een duur 0900 nummer waar je naar toe moet bellen. Het komt bij die gasten toch uit de lengte of breedte!

Ik ben ervan overtuigd dat deze het probleem kunnen klaren!
Pagina's: [1] 2

Share this topic...
In a forum
(BBCode)
In a site/blog
(HTML)

`