Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Satbox - Satellietforum voor Nederland & België

09-05-2021, 16:25:45

`

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Draadloze LNB ?  (gelezen 8163 keer)

Offline marcus

• Administrator
  • Administrator
  • Super Premium gebruiker

Draadloze LNB ?
« Gepost op: 08-09-2011, 23:17:19 »
Hallo,

Ik vroeg me af... in deze moderne tijd dat bijna alles draadloos kan. Zou er al een draadloze LNB bestaan ?   Dat je een schotel op het dak zet met een moderne draadloze LNB en dat je ontvanger het dan draadloos opvangt ?

Volgens mij moet dat technisch gezien wel kunnen maar waarschijnlijk is het zoiets commercieel lastig of te duur...

Ben benieuwd...

Marcus

Offline MrSat

• Global Moderator

Re: Draadloze LNB ?
« Reactie #1 Gepost op: 09-09-2011, 09:48:16 »
Als je al draadloze LNB's  zou hebben zou je het nog steeds niet zonder draad kunnen doen. Je zult altijd iets van spanning moeten geven aan de electronica in de LNB en dat gaat toch altijd met een kabel.  Ik weet dat er vele jaren geleden een Engels bedrijf mogelijkheden had gemaakt middels draadloze overdracht waar jij over spreekt.

Een doorn in het oog zijn de afzichtelijke schotels die in rijen op de flats staan.  De bedoeling was een GSO systeem te maken op het dak waarbij middels zenders en ontvangers   ter grootte van een LNB  signaal over en weer konden worden gestuurd.

Je was dan in een keer af van al die schotels en kabels naar boven of problemen met de infrastructuur had je ook niet want dat werd draadloos verbonden. Dit systeem is volgens mij een langzame dood gestorven. Ik heb alleen ooit een presentatie gezien maar ik verwacht dat tests in de praktijk uitwezen dat dit systeem niet zonder horten of stoten heeft gefunctioneerd en daardoor nooit is uitgekomen.

Het GSO systeem op zich is daarintegen wel natuurlijk met succes vele malen toegepast echter wel met kabel.

Offline jepke

« Reactie #2 Gepost op: 18-09-2011, 16:10:03 »
Er is ook een draadloze diseqc switch op de markt geweest of die er nog is geen idee. Waarmee je een afstand van 300m zou moeten kunnen overbruggen dit bleek destijds in de praktijk alleen 50m of minder te zijn.

Bij dat systeem sloot je de ontvanger aan op de lnb in van je ontvanger. Het enige waar je op het dak bij je schotel voor moest zorgen was een 12v voeding of 230v met adapter dan. Op de zender konden zo 4 lnb's op aangesloten worden en dienden tevens als diseqc switch.

Al met al toen was het een on systeem die echt stabiel en gebruiksvriendelijk. Denk niet dat het ooit verbeterd is anders lag dat spul nu wel overal in de winkel. Want laten we eerlijk zijn het zou ideaal zijn. Geen kabels door je huis trekken. 8)
Jepke
Is back in the house

Offline le galant

• Nieuwe gebruiker
  • *

« Reactie #3 Gepost op: 24-03-2012, 16:00:46 »
Ga naar "Conrad.de"
In Duitsland is voor 325 e een set te koop (sat.ontv+ lnb+twee losse tuners (op stroomnet) en ge kunt u coaxkabel door uw woning vergeten. 
Pagina's: [1]

Share this topic...
In a forum
(BBCode)
In a site/blog
(HTML)

Archief

Buy this premium domain L8R.ORG